DB Cargo Polska was bewust nooit ingevoerd als apart bedrijf omdat er veel locs moderne locs zijn die door alle dochterbedrijven van DB Cargo in vasteland-Europa ingezet worden. Hetzelfde geldt voor bedrijven als Captrain, LTE en nog een aantal anderen. Vanwaar de keuze om DBCPL nu alsnog als apart bedrijf in te voeren?
Ik heb daar ook al meer dan eens over nagedacht en bewust de poolse DB foto's achter de hand gehouden. Maar ik zat gisterochtend wat door een van de polen afkomstige database met DB loks te kijken en toen viel het me op dat DB Cargo Polska erg weinig loks heeft die buiten de landsgrenzen mogen rijden. Het is zelfs op 2 handen te tellen en die loks komen niet in Nederland. Dat zouden meer dan 10 verschillende loktypes zijn die je anders bij het in-de-benelux-actieve bedrijf zou zetten die nooit maar in de buurt van Nederland zouden komen. En helaas zijn DB Cargo Polska vectrons niet uitgerust voor Nederland als ik het goed zag. Daarnaast functioneert de bedrijfsstructuur van DB Cargo Polska nog een stuk losser van het huidige moederbedrijf en hebben ze eigenlijk dan hun huisstijl op PCC Rail Szczakowa plakken het bedrijf niet zo geïntegreerd in DB Cargo. Dat was voor mij reden genoeg om het als apart bedrijf te zien net als de Roemeense of Engelse tak. Qua bedrijfsstructuur en loksituatie zijn ze vooralsnog vrijwel hetzelfde.
Het is bijvoorbeeld wel zo dat de 6400'en die bij DBC PL rijden, momenteel in de reguliere, algemene, 6400'en lijst van DB Cargo staan als zijnde "in dienst". Daarnaast hebben we ook de Vectron MS locs nog waarvan de 193 360-379 ook door de Poolse tak gebruikt worden (net als DBC NL ze gebruikt binnen Nederland), de 380-399 waar hetzelfde voor geldt afgezien van het ontbreken van het NL-pakket én de eigen 5370's die wel eigendom van PL zijn maar ook daarbuiten ingezet kunnen worden, allemaal in 1 en dezelfde lijst staan met de reguliere DBC Vectrons. Maar ik snap je punt wel.