De nieuwe ICE3Neo's van Deutsche Bahn hebben vanaf vrijdag 14 juni de 'oude' ICE3M vervangen op de ritten tussen Amsterdam en Duitsland. Het is de eerste dag dat de ICE3Neo de dienst vrijwel volledig heeft overgenomen van de oudere variant. Tegelijkertijd is het voor nu ook de enige dag dat de treinen nog via de omleiding van en naar Duitsland rijden via 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo. Trein 158 met ICE 8002 komt zojuist door station Vught gereden.
Een station met stationsomgeving dat de komende jaren flink op de schop gaat vanwege het project PHS Vught. De sporen bij Vught komen in een zogenaamde 'verdiepte ligging' te liggen en verdwijnen dus hier onder maaiveld niveau. Voor buurtbewoners gaat de omgeving flink op de schop. Vanaf komende week is de eerste buitendienststelling van dit megaproject. Er wordt door ProRail en aannemer BAM een begin gemaakt met de bouw van de tijdelijke sporen, die grofweg over het inmiddels kaal gemaakte stuk komen te liggen rechts van het huidige station, vlakbij de woningen die onder andere aan de Van Miertsstraat zijn gesitueerd. Ik ben oprecht benieuwd hoe de tijdelijke en uiteindelijke situatie hier zullen zijn in de toekomst. Dat de buurtbewoners de komende jaren veel van de bouw gaan meemaken, mag duidelijk zijn.