Tot nu toe is het nog niet voorgekomen dat er twee vernieuwde GTW's bij daglicht voor de werkplaats Transit Oost stonden. Op 20 oktober 2020 was dat wel het geval, maar gepland was het absoluut niet. Het begon allemaal de avond daarvoor...
Het tijdstip 20:45 betekende het begin van de ellende. Bij het opstarten van de treinen bleken beide stellen te weinig accuspanning te hebben, waardoor ze weigerden te starten. Een monteur werd opgeroepen, deze moest vanuit Zutphen komen. Na wat werk door de monteur konden de stellen rond 23:00 dan eindelijk gestart worden.
Na het combineren was het om 23:25 tijd het werkplaatsterrein te verlaten, ruim een uur na planning. Een kort telefoontje met de treindienstleider, en het stop-ontspoorblok en toeleidende wissel 72 konden worden omgelegd. Normaliter een routineklusje. Bij het pogen het wissel om te leggen bleek echter dat ProRail het sleutelkastje zeer professioneel heeft afgesloten met, jawel, een hangslot. Arriva en Transit Oost waren hierover niet ingelicht. Tja, en wie heeft er dan een sleutel...
Na een kwartier rondbellen bleek dat bij zowel Transit Oost als Arriva niemand een sleutel heeft. De enige optie die nog overbleef was de complete wisselactie (er stonden al 2 andere stellen uit het noorden klaar in Zutphen, deze hadden om 01:00 in Winterswijk moeten zijn) af te breken. Zo werden de stellen teruggezet voor de werkplaats, in afwachting van iemand met een sleutel van het kastje. Wordt vervolgd...